اخبار داخلی, مصاحبه
شماره: 4869
1392/12/10 - 11:10
سلول درمانی بیماران مبتلا به سکته مغزی به زودی آغاز می شود

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور گفت: مطالعات اولیه استفاده از سلول های بنیادی برای درمان بیماری های مغز و اعصاب و سکته های مغزی، به صورت همکاری مشترک بین سازمان نظام پزشکی و همکاران بخش نورولوژی پژوهشگاه رویان آغاز شده است.

دکتر علیرضا زالی، متخصص جراحی مغز و اعصاب و رئیس کل سازمان نظام پزشکی در گفت و گو با بنیان بیان کرد: اولین و مهم ترین بحثی که در ارتباط با استفاده از سلول های بنیادی در سکته های مغزی وجود دارد این است که تزریق سلول های بنیادی در بیماران حاد انجام شود  یا در بیماران مزمن.
وی توضیح داد: بیشترین مشکلات در سکته های مغزی مربوط به بیماران مزمن است، در بیماران مزمن  چالش های فراوانی وجود دارد و معمولا این بیماران بیشترین میزان معلولیت و ناتوانی را تجربه می کنند.
دکتر زالی با اشاره به تجاربی که در عرصه جهانی وجود دارد گفت: با توجه به تجارب جهانی ممکن است بیماران مزمن سکته های مغزی به دلیل شرایط خاص و وضیعتی ویژه فیزیولوژیک که در مغز آن ها وجود دارد کارایی لازم را نداشته باشند.
این متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: ممکن است بعد از سکته مغزی در بحث استقرار عوارض عصبی به خصوص در جریان خون خلفی مغز مشکلاتی وجود داشته باشد، 72 ساعت زمان لازم است تا نواقص عصبی به استقرار کامل برسد، بنابراین بیشترین کارایی سلول های بنیادی در 72 ساعت اول بعد از سکته مغزی است.
وی افزود: موضوع دوم بحث استفاده از نوع سلول های بنیادی است. اینکه از کدام سلول بنیادی و کدام خواستگاه استفاده شود.
رئیس کل سازمان نظام پزشکی با تاکید بر اینکه این فرآیند آغاز شده است ادامه داد: اگر در دو بخش ذکر شده، یعنی محل و نوع سلول های بنیادی و فاز حاد یا مزمن به نتیجه قطعی دست پیدا کردیم امکان عملیاتی کردن این طرح بعد از ملاحظات نکات اخلاقی و کسب مجوز از کمیته اخلاقی وجود خواهد داشت.
پایان مطلب/

©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved